Contact 

 

Petra Boomsma

Broekstraat 2

6999 DE Hummelo, Gelderland

 

T 06-52793755

E info@petraboomsma.nl

 

© 2012-2017 Copyright Petra Boomsma - Praktijk voor Training en Therapie

 

 

Connect

  • Facebook Black Round
  • Instagram Black Round
  • LinkedIn Black Round
Yoga zweverig?

 

Interessant: deze week las ik in de Volkskrant dat yoga volgens NOC*NSF de snelst groeiende sport van het moment is. Mooi dat er steeds meer mensen voor open staan en de weg naar de yogamat weten te vinden. En ergens ook bijzonder, want toch hangt er nog voor veel mensen een zweem van mysterie rondom het woord yoga. Zweverig. Dat is vaak het woord. Wat dat precies is weet men vaak zelf ook niet, maar er heerst wel een bepaald beeld en gevoel bij yoga. Zo is het veel gehoord dat yoga voor vrouwenclubjes is, dat je er lenig voor moet zijn en dat je vooral rek- en strekoefeningen doet op de grond. En: de docent zit grotendeels met de benen gekruist op de grond, draagt geitenwollen sokken en mompelt of zingt op bepaalde momenten onverstaanbare moeilijke taal. En dat in een ruimte waar de wierook weelderig elke hoek van het vertrek vult met rook. Herkenbaar?

 

Toegegeven, ik wist ook niet goed wat ik kon verwachten toen ik met yoga begon. Ik volgde mijn eerste les een aantal maanden na de geboorte van mijn jongste dochter. Ik wilde weer gaan sporten en had daarnaast wat last van mijn rug. Yoga was naar mijn idee een rustige vorm van beweging die me kon helpen meer flexibiliteit in mijn rug en rest van het lichaam te brengen. Ik wilde nog niet met een actieve sport als hardlopen beginnen, wat ik daarvoor graag deed, en waarbij een grote druk op mijn hele gestel werd uitgeoefend. Yoga leek me een goed alternatief en ik besloot het te proberen. Mijn ervaring? Als eerste merkte ik hoe stijf ik was (resulterend in vier dagen spierpijn, jawel). Ik deed de oefeningen nog wat onwennig mee: zittend, maar ook liggen en staand. En ik keek regelmatig om heen of ik de instructies had begrepen. Maar wat ik niet zozeer had verwacht: bij de oefeningen kwam ook kracht kijken. Vanaf de eerste les stond ik regelmatig zwetend, met een verhoogde hartslag en trillende spieren op de mat. En ontdekte ik: yoga doe je met je héle lichaam. Geen ingewikkelde houdingen, waarbij je voet in je nek moest leggen. Maar wel houdingen waarbij je spieren aan het werk gezet werden. Na een les voelde ik me sterk, in het hier en nu, minder in mijn hoofd en vol energie. En verwierf yoga een vaste plek in mijn leven.

 

Bij yoga gebruik je dus je complete lijf wat het maakt tot een veelzijdige en actieve manier van bewegen. Op een mat, met je beide (blote) voeten op de grond. Maar toch is yoga meer dan het doen van de lichamelijke oefeningen. Het omvat een hele filosofie met zijn wortels in India. Hoewel in de meeste yogalessen de fysieke beoefening centraal staat, zijn er ook docenten die meditatie- en ademhalingsoefeningen in de les verweven, of dieper ingaan op de yogaleer. Dit is misschien wat sommige mensen afschrikt. En je wilt misschien liever niet te lang moeten luisteren of stilzitten en aan de gang! Besef dat het per docent verschilt waar nadruk op wordt gelegd en hoe een les is opgebouwd. Dit is mede afhankelijk van iemands persoonlijkheid, opleidingsachtergrond en eigen beoefening. Ook bestaan er verschillende soorten yoga. Het is dan ook goed verschillende lessen te proberen en te onderzoeken wat bij je past. Houd je van meer pit? Of ga je liever voor wat rustige lessen? Spreekt de toevoeging van meditatie je aan of kun je ervoor open staan? En houd je van muziek tijdens de les? Voor elk wat wils.

 

Om gelijk wat misverstanden weg te nemen: je hoeft niet lenig te zijn om met yoga te beginnen. Je doet altijd mee binnen de grenzen van je eigen lichaam. Yoga is daarnaast zeker niet alleen voor vrouwen. Hoewel meestal in de minderheid, zijn er ook mannen die yoga beoefenen. Vaak noemen mannen dat yoga een goede aanvulling is op fitness, wielrennen of hardlopen. Het brengt je lichaam in balans door zowel je spieren te verlengen als te versterken en je evenwichtsgevoel en focus verder te ontwikkelen. Het kan je dan ook in andere sporten goed van pas komen. Een uur per week is al genoeg om verschil in jezelf op te merken.

 

Probeer een keer een les uit. Stap er open in en ervaar wat yoga met je doet. Misschien valt het mee met de wierook, de moeilijke taal, of stap je daar makkelijk over heen. Draagt de docent inderdaad geitenwollensokken, maar vooral omdat ze zo lekker warm zijn tijdens de eindontspanning. En past yoga uiteindelijk toch meer bij je dan je denkt en ontdek je de vele voordelen ervan. Wat in ieder geval elke docent je kan garanderen: er is tijdens een yogales nog nooit iemand opgestegen en weggevlogen.